English below
Ristinpäivä eli Kevät-Risti
3. toukokuuta. Ristinpäivä eli Kevät-Risti. Monin paikoin Suomessa ristinpäivä eli Jumalan veren päivä on ollut vappua huomattavampi tapahtuma. Vainajien henget olivat liikkeellä keväisin. Savokarjalaisella alueella se oli karjan uloslaskupäivä, johon liittyi runsaasti karjataikojen ja muiden maagisten menojen toimituksia. Vielä 1600-luvulla Karjalan taloissa vietettiin ristinpäivänä perhejuhlaa. Perhe polvistui juhlapukimissa talon uhripuun juurelle (tai uhripaikalle), jossa nautittiin rituaalisin menoin sekä olutta että erilaisia ruokia.
Vainajasielut olivat liikkeellä. Tammelassa ristinpäivänä “katseltiin, kun henget ja kuolleet ovat kulkuretkellään”. Silloin ei saanut kukaan ryskätä, ei puhua, muutoin täytyi henkien käydä levottomina koko vuosi. Lattiat peitettiin oljilla, etteivät henget pelästyneet jalkojen töminää. Henkiä muistettiin 3., 4. ja 5. toukokuuta. Karjalassa vietiin taas ristinpäivänä kananmuna muurahaispesään. Tämä tuo mieleen karjalaisten uskomuksen kananmunista vainajien ruokana. Virossa ristinpäivä oli Suomen tavoin suurempi juhla kuin vappu. Virolaisillakin päivään liittyy todennäköisiä jäänteitä vainajienpalvonnasta.
Risti on myös kalamiesten päivä. Silloin on saatava kalakeitto vaikka avannosta, muuten pyyntionni kaventuu. Myös metsämiehet ovat tällöin kiertäneet saalismaansa. Teerien soidinpaikoille ristinpäivänä viritettiin ansoja. Kevät-Ristin seremoniallisia ruokia ovat aamiaiseksi maitoon keitetty ohrajauhopuuro ja puoliseksi kalakeitto. Kun kaloihin päästiin käsiksi, saatettiin sanoa: »Nyt on Ristin päivä lautasella».
Me emme syöneet kalakeittoa tuona päivänä, mutta sekin johtuu vain siitä että isäntä ei pidä kalakeitosta. Muuten olisi voinut ollakin kalakeittoa tarjolla itse kun sitten taas pitäisin siitä kovastikin.
-Lilli-
Lähde: http://www.taivaannaula.org/blogi/?p=1008
---------------------------------------------------------------
The Day of the Cross aka Spring Cross
The 3rd of the May. The Day of the Cross aka Spring Cross. In many places in Finland The Day of the Cross aka The day of the God's blood was a more remarkable event than the First of the May. The spirits of the deceased were on the move at springs. In the savo karelian area it was a day when they let the cattle out and it concerned a lot of cattle charms and other magical events. Yet in the 17th century in the Karelian houses they spend a family celebration on the Day of the Cross. The family would kneel down the house's sacrifice tree (or sacrifice place) in their best clothes and there they enjoyed beer and different dishes with a ritualic ceremony.
The spirits of the deceased were on the move. At Tammela they "watched while the spirits and the dead were on their passageway". Nobody wasn't allowed to pommel or talk, otherwise the spirits would be restless the whole year. Floors were covered with straws so the spirits wouldn't be scared of the feet stomp. The spirits were remembered on the 3rd, 4th and 5th of the May. On the Karelia they took an egg to the ants' nest on the Day of the Cross. This brings up in mind the belief in Karelia that the eggs would be food of deceased. In Estonia the Day of the Cross was also bigger celebration than The First of the May like in Finland. For estonians there is also some remains of the worshipping the deceased in that day.
The Cross is also a day for the fishermen. Then it was must to get a fish soup even from the hole in the ice otherwise fishing luck would diminish. Also the hunters were circeling their hunting areas these times. They put traps to black grouses in their display areas on the Day of the cross. The ceremonial foods were on the breakfast porrige made of barley cooked in milk and beside it a fish soup. When they got fish there was a saying: "Now we have the Day of the Cross on the plate".
We didn't eat fish soup on that day and that was mostly because my partner doesn't like it. Otherwise there maybe would have been some fish soup on that day because I on the other hand like it very much.
-Lilli-
Source: http://www.taivaannaula.org/blogi/?p=1008
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti