English below
Takakansi:
Konsta
Pylkkäsellä on erikoisen mallinen pääkallo ja harittavat silmät,
joilla näkee sekä lähelle että kauas. Hän rekisteröi penkin
alta ryömivän torakan ja kuvittelee itselleen taivaankannesta
majatalon.
Lentuan
rannoille on tullut etelästä tieteenharjoittajia, jotka värväävät
Konstan apumiehekseen. ”Lisenssien” kustannuksella tekee metsien
miehen mieli vähän jallitella, mutta ennen pitkää
retkikumppanusten välille syntyy reilu ystävyys.
Konsta
Pylkkäsen ajatukset ovat piruilevan humoristisia, suuria ja pieniä
mittoja kaihtamattomia, Konstan sanoin: ”yleisihmisellisiä”.
Veikko Huovinen kirjoitti läpimurtoromaaninsa nuorena kypsänä
miehenä, helsinkiläisessä opiskelijaboksissa kaukana
kotikonnuiltaan.
Pelkäsin,
että Havukka-Ahon ajattelija olisi erittäin vaikeaselkoinen ja
liian filosofinen minun ymmärtää, mutta sain huomata jo
alkumetreillä olleeni väärässä. Ensitunnelmat kirjasta olivat
positiiviset. Se vaikutti mielenkiintoiselta jo heti alkumetreillä.
Luetunymmärtämistä tosin hankaloittivat oudot vanhat sanat joita
kirjassa oli paljon. Esimerkiksi, miten piippu kurisee? Tiedän,
miten maha kurisee ja kahvinkeitinkin mielestäni kurisee, mutta että
piippu? Kirja oli muutenkin ihan
normaalia 50-luvun maalaiskuvaelmaa jota olen tottunut näkemän
esimerkiksi Suomifilmeissä. Topakka emäntä pirtissä, metsätöitä,
piipun polttelua, tyypillinen vähäsanainen suomalainen small talk,
puheenaiheet, kahvin ostoa kyliltä sekä kesä, tuo ihana
suomalainen kesä.
Olin
yllättynyt miten tietäväinen kirjailija on ollut kirjaa
kirjoittaessaan ja toi tätä tietämystä hienosti esillekin.
Aikakauden suurista uutisista ja tapahtumista on oltu perillä ja
niitä käydään kirjassa läpi, joitain enemmän ja joitain
vähemmän. Voisin kuvitella kirjan olleen erittäin opettavainen
monille 50-luvulla. Minulle se ainakin oli. Oli myös hienoa huomata
ettei arkojakaan aiheita vältelty, vaan otettiin jopa isompaan
käsittelyyn. Kirja onkin erittäin tieteellinen joka ei ehkä olisi
ensimmäisenä tullut mieleen kun tapahtumapaikkana on kuitenkin
50-luvun maalaismaisemat ja metsä. Myöskään Jumala ei esiinny
kirjassa muuta kuin muutamassa lauseessa joka myöskin on mielestäni
erikoista, mutta mukava yllätys.
Pylkkäsen
ajatteluissa on huomattavissa pientä kaavamaisuutta. Ne alkavat
pienesti ja leppoisasti mutta kasvavat kasvamistaan ja poukkoilevat
sinne tänne ja yleensä päättyvät siihen, että joko verottajat
tai vilmitähdet ja muut saavat kuulla kunniansa. Aivan kuin
Pylkkänen pääsisi päätelmissään aina siihen lopputulokseen,
että asiat ovat jonkun tietyn tahon syytä. Lukija tosin saattaa
hämmentyä lopputuloksesta kun päädytäänkin ihan johonkin muuhun
mistä oli aloitettu. Tämä on kyllä erittäin tuttua
allekirjoittaneelle, joten pystyn hyvin ymmärtämään Pylkkäsen
ehkä mielivaltaistakin ajatuksenjuoksua. Teema jatkuu oikein
kutkuttavasti eräässä dialogissakin joka oli mielestäni kirjan
parasta antia!
Pylkkänen
on erittäin mielenkiintoinen henkilöhahmo ja salaperäinen. Luin
juuri Peppi Pitkätossun ja jotenkin Pylkkäsestä tuli mieleen
Peppi. Kuten Peppi, myös Pylkkänen on aikamoinen valehtelija. Hän
myös tykkää jekuttaa herkkäuskoisia ja käyttää
häikäilemättömästi hyväkseen salaperäisyyden viittaa mikä
hänellä on hartioillaan. Lukijaakin pidetään hieman varpaillaan
kun yrittää miettiä mikä Pylkkäsen kertomasta on totta ja mikä
ei. Lopussa toki asiaan saadaan hieman selvyyttäkin joka minusta oli
aikamoinen antikliimaksi.
Sitä
en tosin ymmärrä miten tästä kirjasta on saatu elokuva. Vaikka
kirjasta löytyy kyllä ihan kohtauksiakin niin pyörii se silti aika
pitkälti Pylkkäsen pään sisällä. Ehkäpä elokuva siis pitääkin
katsoa. Löysin myös sarjan nimeltä Konstan Pylkkerö jossa on
Heikki Kinnunen Konstana. Sekin saattaisi olla mielenkiintoinen.
Luin
kirjan ennätysajassa! Tämä oli yksi niistä kirjoista jotka minun pitää lukea yhtä koulun kurssia varten. Toivon mukaan tämä tahti pysyy muissakin
kirjoissa. Kaiken kaikkiaan pidin kirjasta paljon. Se oli
mielenkiintoinen ja koukuttava. Se pisti ajattelemaan. 2. luvun
aloituksen olisin kyllä jättänyt pois. En huomannut sillä olevan
suurtakaan merkitystä itse tarinan kannalta eikä siinä kauheasti
mitään mielenkiintoista tuotukaan esiin. Iloinen asia oli se, että
liialliset maiseman ja ihmisten kuvaukset olivat jääneet pois. En
pidä kauheasti kirjoista joissa on 10 sivua kuvausta siitä miltä
joku tai jokin näyttää. En koskaan saa mitään kuvia päähäni
näistä kuvauksista. Pidän enemmän dialogista (tai ajatuksista) ja
tapahtumista. Kirjassa ei kauheasti voi sanoa tapahtuneen mitään
erikoista ja jännittävää mutta se oli kuin melkeinpä kenen
tahansa kesä Lentualla 50-luvulla. Harvinaisen mielenkiintoisesti
kirjoitettu koska tämä riitti minulle pitämään mielenkiinnon
yllä.
http://www.kirjasampo.fi/sites/default/files/styles/medium/public/kulsa_cache/images/2/0/6/saha/kirjasampo/0_-7496181525268764594.jpg?itok=hV0Z-wYC |
Back
cover:
Konsta
Pylkkänen has very unusually shaped skull and straggly eyes which
sees near and far. He notices a cocroach which is crawling under the bench and imagines a B&B in the skies for himself.
To the
shores of Lentua has arrived some researchers which hire Konsta to be
their assistant. Konsta pulls a few jokes on them but before long
they become friends.
Konsta
Pylkkänen's thoughts are taunting humorous and they don't shy away
from the big or small things. Veikko Huovinen wrote his breaktrhough
novel when he was mature young man in his student apartment at
Helsinki far away from his home.
I
was afraid that the Havukka-Ahon ajattelija (The thinker of
Havukka-Aho) would be too difficult to understand and too
philosophical for me but oh, how wrong I was. The first reaction of
the book was very positive. It seemed to be very interesting even at
the very beginning. Although, it was a little bit difficult to
understand all of it because it had a lot of strange old words in it.
For example, how does pipe rumble (Finnish word was 'kurista'). I do
know that my stomach rumbles and I could also say that coffee machine
rumbles, but pipe? I think that the book was also a very typical
portrayal of Finnish countryside in the 1950's which I've used to see
in the old Finnish movies. There was a fierce housewife in the cabin,
lumbering, smoking pipe, typical laconic Finnish small talk, topics,
buying coffee from the village and the summer, the beautiful Finnish
summer.
I
was also surprised of the huge knowledge which author had and he
brought out that in the book, too. He knew all about the big news and
events of his era and in the book Pylkkänen sieves through some of
them, some more, some less. I could imagine the book to be very
educational for some in 1950's. At least, it was for me. It was also
wonderful to notice that the author didn't avoid the sensitive
subjects either, but dealt them thoroughly. The book is surprisingly
scientific which wouldn't come to mind at first when you consider
that the scene is in the countryside and woods in 1950's. It was also
glad to notice that there wasn't a lot of God in the book which was
also very odd, considering the time.
You
can find a small pattern in Pylkkänen's train of thoughts. They
start little and convivial but they grow and grow and bounce around
here and there when finally he comes to the end when tax authorities
or film stars etc. gets an earful. It seems like Pylkkänen comes
always to the conclusions that the things have to be someone's fault.
The readers might get a little bit confused because the final
statement might be a totally different case from where it had
originally started. For me, this is very familiar so I could
understand Pylkkänen's random train of thoughts well. This theme is
repeated in one of the most titillating dialogues in the book, which
happens to be my favourite!
Pylkkänen
is very interesting and mysterious character. I just read Pippi
Longstocking and she came to my mind when thinking of Pylkkänen. Like
Pippi, Pylkkänen is quite a liar. He also likes to joke with
gullible people and he uses blatantly his mysteriousness for his
good. Readers are also on their toes when trying to guess which
stories that Pylkkänen tells, are true and which are not. Of course
all is clear in the end and I must say, it was quite anticlimax.
But
I just can't understand how they can make a movie out of this book.
There are some scenes that are could turn into a movie scene too, but mostly it spins around in
Pylkkänen's thoughts. So maybe I need to watch the movie. I also
found a series called Konstan Pylkkerö, Heikki Kinnunen as
Konsta. It seems interesting, too.
I
read the book in record time!! This was one of the books I have to read for one of my school's course. I hope this pace stays on with other
books too. Overall I liked the book very much. It was interesting and
hooking. It put me to think. Although, I would have left out the
beginning of the second chapter. In my opinion it didn't have any big
meaning to the story and it didn't bring out anything interesting.
But it was nice to see that excessive descriptions of scenery and
people were left out. I don't like much about those books with 10
pages of descriptions of how someone or something looks like. I just
can't get the images in my head. I like more the dialogue (or
thoughts) and events. Actually, there wasn't anything special or
exciting happenings in the book, it was just an ordinary summer at
Lentua in the 1950's. But it was unusually well written because it
was enough for me to keep reading.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti