English below 
Juhannus eli mittumaarja tai mettumaari
24. kesäkuuta. Vuoden pisimpiä päiviä kesäpäivänseisauksen (21.6.)  tienoilla on kutsuttu pesäpäiviksi. Tällöin yö on lyhimmillään, päivä  pisimmillään. Nimitys johtuu siitä, että auringon käydessä vuodenkierron  korkeimmalla kohdalla se ikään kuin lepää hetken “pesässä” vuoren  onkalossa tai maailmanpuun oksilla. Tämän jälkeen auringon liikerata  alkaa taas laskea ja päivät lyhetä. Vanhan kansan sanoin aurinko kääntyy  loppuvuodeksi rengin puolelle, talvipäivänseisauksena se siirtyy taas  isännän puolelle. Saamelaiset toimittivat keskikesällä uhrin Paeivvelle  (Päivällä, auringolle) siten, että sekä miehet että naiset söivät  juhannusehtoona auringon kunniaksi. Aterian alkajaisiksi he rukoilivat  polvillaan auringolta päivänpaistetta ja menestystä poroille.
Juhannuksen aikaan luonto on vehreimmillään ja maan hedelmällisyys  voimakkaimmillaan. Tähän aikaan oksien ja lehtien onkin katsottu olevan  täynnä hedelmällistä ja myönteistä väkeä. Niiden sirotteleminen  asuinympäristöön on tuonut mukanaan hyvää onnea ja kukoistusta.  Juhannuksena ihmiset keräsivät kukkia ja tuoreita lehviä, joilla  koristeltiin sisätiloja. Asuinhuoneen lattia peitettiin riivityillä  haavan lehdillä, seinät ja katto täytetään tuomen, pihlajan tai syreenin  oksilla. Pirtin lattioille ripoteltiin raikkaita haavan- ja  pihlajanlehtiä sekä kuusenkerkkiä. Lehvien kantaminen sisälle  heijastelee jouluista tapaa peittää tuvan lattia oljilla. Virolaiset  kokosivat yrttinsä juhannuksena, sillä silloin ne olivat  voimakkaimmillaan ja pyhimmillään. Saarenmaalla ripustettiin  juhannuskukkia kimppuihin tuvan ympäri riippumaan, jotta ne  karkottaisivat pahoja henkiä.
Ulko-oven pieleen kannettiin Suomessa nuoria koivuja. Koristukset  koottiin aina aattoiltana ja koristelu suoritettiin vuoden lyhimpänä  yönä. Kedon kukkasia, erityisesti kieloja, on myös sidottu seppeleiksi  ja asetettu seinille ja ikkunoille. Paimenet koristelivat lehmänsä  seppeleillä ja kukilla; vanhin lehmä sai päähänsä tuohiseppeleen. Näillä  riiteillä taattiin hyvä karjaonni.
Keskikesän öihin liittyy niin paljon erilaisia uskomuksia ja magiaa.  Silloin ihmiset toimittivat salaperäisiä uhritoimituksia ja ennustuksia  kaivoilla ja lähteillä. Juhannusyön aikaan tarkkailtiin erityisesti  enteitä karjan ja sadon menestymisestä sekä naimisiin pääsystä. Nuoret  tytöt ovat tehneet öisin lemmentaikoja. Jos neito esimerkiksi kieriskeli  alasti kasteisessa viljapellossa, oli varmaa, että sulhanen ilmaantui  vuoden kuluessa.
Keskikesän öinsen kasteen uskottiin olevan erityisen väkevää ja sitä  pyrittiin keräämään talteen ennen auringonnousua. Kaste paransi tauteja  ja edisti hedelmällisyyttä. Sanottiin, että »Juhannuskaste se lantut  kasvattaa». Kaste kohensi myös kauneutta. Jos ennen auringonnousua  pesi kasvonsa kasteella, koko suvena ei ruskettunut. Entisaikojen  kauneuskäsityksissä rusketusta pidettiin nimittäin rumana, naisihanne  oli pitkä ja vaalea, niin hipiältään kuin hiuksiltaankin. Tytöt kävivät  myös lemmensaunassa, joka oli täynnä tuoreen vihdan ja kukkien tuoksua.  Kylvettäjinä toimivat vanhat tietäjä-ämmät (ämmä tarkoitti ennen vanhaan  juuri naispuolista tietäjää), jotka lukivat pitkiä ja kaunissanaisia  loitsuja.
Juhannuksena poltettiin myös kokkoja. Juhannuskokot olivat taas  alunperin itäsuomalainen tapa, joka yleistyi muualla Suomessa  1800-luvulta lähiten. Suomessa tulia on tosin poltettu vanhastaan  ainakin eri kevätpyhinä ja syksyisin kekrin aikaan. Kustaa Vilkuna  arvelee keskikesän kokkoja poltetun kyläyhteisöjen toimesta jo  rautakaudella. Kunnian kokon sytyttämisestä sai kylän vanhin. Kylän väki  kokoontui tulen ääreen valvomaan ja viettämään aikaa, poisjääminen  merkitsi sekä oman että koko yhteisön onnen vaarantamista. Juhannuskokkojen polttamisella on siis ollut sama merkitys kuin  helavalkeiden poltolla, eli vahingollisten henkien karkoittaminen ja  puolustautuminen niiden tuottamia vahinkoja, varsinkin tauteja ja kipuja  vastaan. Puhdistava tuli toi onnea. Juhlatulien katsottiin edistävän  viljelyskasvien, kotieläinten ja ihmisten hedelmällisyyttä sekä  menestystä ja torjuvan pahaa. Tulien ympärillä karkeloitiin ja  leikittiin. Pohjanmaalla koko juhannusyö tanssittiin viulunsoiton  tahdissa.
Lähde: http://www.taivaannaula.org/blogi/?p=1008 
Juhannus on yksi niistä harvoista juhlista johon en usko, että kristinusko olisi vaikuttanut oikeastaan juuri millään lailla. Se onkin yksi harvoista (ellei jopa ainoa?) kalenterijuhlista jolla ei ole kristillistä merkitystä. Ja se on varmaan niitä harvoja myös joissa vanhat kansanperinteet edelleen elävät vahvoina.
(Päivitys: Minua muistutettiin, että onhan Juhannuksessakin kristillinen merkitys! :) Liittyen Johannes kastajaan. Kyllä tämän tiesinkin mutta jotenkin oli lipsunut pois mielestä. Kiitos muistutuksesta siis! Vappu se taitaa olla ainut kalenterijuhla jossa ei ole kristillistä merkitystä.)
Minun Juhannukseeni on aina kuulunut ainakin ensimmäinen uintikerta meressä/järvessä, sauna, grillaaminen, myöhään valvominen ja maaseutu tai saaristo. Mielelläni lisäisin siihen vielä aina kuin vain mahdollista kukkien poimimisen, vihdan teon ja käytön, nuorten koivujen haku pihalle, juhannustaiat ja juhannuskokko. Vuodesta riippuen nämä ovat toteutuneet ainakin jokin jossain määrin. Vielä kaikki eivät ole onnistuneet samana juhannuksena (lähellä on tosin ollut). Ehkä sekin vielä onnistuu.
Juhannus onkin yksi lempi juhlistani heti Joulun jälkeen. Keskikesä ja keskitalvi. 
Toivottavasti Sinulla oli mukava Juhannus!! Mitä sinun Juhannukseesi kuuluu?
-Lilli-
-------------------------------------------------------------------
Midsummer Day aka Mittumaarja or Mettumaari 
24th of the June. The longest days in the year near summer solstice  (21st of June) are called nest days. At these times nights are in their  shortest and days are in their longest. The name comes from when the sun  goes to its highest position in the season cycle it's like it would be  in the "nest" in the pit of a mountain or branches of world tree,  resting a little bit. After this the movement of the sun begins to set  again and the days are getting shorter. Like the old folk said sun is  turning to the side of the farmhand for rest of year, in the winter solstice it removes  again to the side of a master. The Sami people conducted a midsummer  victim to the Paeivve (to the Day, Sun) thereby men and women ate in the  honor of the sun at the eve of Midsummer day. At the beginning of the  meal they prayed on their knees from the sun sunshine and success to the reindeer.
At the time of the Midsummer Day the nature is on its greeniest state  and the earth is the most fertile. At this time of the year it's been  told the branches and leaves to have a lot of good and fertile folks in  them. By scattering them around the houses ground they brought luck and  bloom. On the Midsummer Day people used to pick up flowers and fresh  sprigs to decorate houses. They covered the bedrooms floors with ripped  leaves of aspen, the walls and roofs were filled with branches from bird  cherries, rowans and lilacs. They scattered fresh leaves of the aspens  and rowans and fresh pine cones in the cabins floor. Bringing leaves  inside is reflecting the custom on Christmas when they cover the floor  with straws. Estonians gathered their herbs in the time of Midsummer Day  because that time they were strongest and most holy. At Saaremaa they hung midsummer flower buckets around the house to banish evil spirits 
In Finland they carried young birches at the front doorway. The  decorations were gathered in the eve and decorating was done in the  shortest night in the year. Meadow flowers, especially lilies of the  valley were binded to wreaths and they were put on the walls and  windows. Shepheards decorated their cows with wreaths and flowers: the  oldest cow got a wreath made of bark in her head. With these rites they ensured good cattle luck.
In the nights of the midsummer there is lots and lots of different  beliefs and magic. At that time people conducted mysterious sacrifice  rites and divinations on the wells and springs. On the Midsummer Day  night people were mostly seeking signs for good success of the cattle  and the crop and marriage. Young girls made love spells at the night  time. For example, if maiden would roll in the field on dew time, naked, it  was sure the groom would appear for her within a year. 
The dew in the midsummer night was believed to be very strong and people  tried to gather it before the sunrise. The dew healed diseases and  assisted fertility. It was said "Juhannuskaste se lantut kasvattaa"  (Midsummer Days' dew will grow the yellow turnips). The dew also improved beauty. If you washed you face before sunrise with a dew you woudn't get suntan the whole summer.  In the old times tanned skin was considered ugly, the ideal woman was  long and fair as her skin and as her hair. The maidens also went to the  love sauna which was full of fresh birch whisks' and flowers' smell. The girls were bathed by old sage women who read long and beautiful spells.
On the Midsummer Day it was common to burn fires. Midsummer Day fires  were originally eastfinnish custom which generalised elswhere Finland on  19th century. In Finland it was already common to burn fires at least  at the spring holidays and at autumns in the times of Kekri. Kustaa  Vilkuna is believing they burnt fires in the villages already in the  Iron Age. The honor to set the fire was for the oldest in the village.  The people of the village would gather around the fire to stay up and  spending time, if you didn't come that ment bad luck to the whole  village. Burning the Midsummer Day fires has the same reason as burning  any big fires in Finland, to banish the harmful spirits and to protect  from them and from their harmful doings especially against diseases and pain. The cleaning fire brought luck.  The celebration fires were assisting the growth of crop, fertility of  the animals and humans and bring success and  as also defy the evil. Around the fire people were frolicking and playing. In the Ostrobothina they danced to the violin all Midsummed Day night.
Source: http://www.taivaannaula.org/blogi/?p=1008 
I believe Midsummer Day is one of those rare celebrations for which  Christianity hasn't affected maybe at all. It's those rare (or is it  only?) celebration in the calendar which doesn't have Christian meaning.  And it's probably those rare celebrations where folklore is still  living strongly.
(Update: I was reminded there is a Christian meaning in the Midsummer  Day! It's related to John the Baptist. I knew this already but somehow  it just slipped from my mind. Thank you for reminding me! The May Day  might be the one and only calendar celebration which doesn't have  Christian meaning.)  
In my Midsummer Day there has always belonged the first swimming in the  sea/lake, sauna, barbeque and staying up late. I would also like to add there making and using a birch  whisk, bringing young birches to the yard, Midsummer Day spells and  Midsummer Day fire. Depending on the year these have come true at least  some of them in some way. But not yet there hasn't been a Midsummer Day  with all of these things (although it's been close). Maybe someday. 
Midsummer Day is one of my favourite celebrations just after Christmas. Midsummer and Midwinter.
I hope you had a wonderful Midsummer Day!! (or just wonderful weekend if  you don't celebrate this). What belongs to your Midsummer Day (or to  your favourite summer day)? 
-Lilli-
 
3 kommenttia:
Hei Lilli.
Pakko mainita kun näin faktana kirjoitat, että Juhannuksella on ollut myös kristillinen sisältö usean sadan vuoden ajan. Juhannusta vietetään Johannes Kastajan muistopäivänä, josta nimi Juhannus sitten tuleekin.
Faktat haltuun vaikka wikipediasta, jos ei muualta jaksa lukea :)
Ai niin. Kalenterijuhlista Suomessa Vappu lienee ainoa, jolla ei ole kristillistä sanomaa.
Kiitoksia tiedosta, kuka sitten lienetkin! Olisihan tuo pitänyt itseasiassa tietää ja tavallaan sen kyllä tiesinkin nyt kun kaivelee muistin sopukoita. Ei vain kirjoitus hetkellä käynyt mielessä :)
Käytän tällä hetkellä lähteenä vain tuota taivaankannen takojioiden sivua ja siellä on puutteellisia ja ristiriitaisiakin tietoja aina välillä, valitettavasti, mutta tällä hetkellä lähinnä kirjoittelenkin vain itselleni muistiin ja pohdintaa myöhempää lisätiedonhakua varten (ja samalla annan pientä pintaraapaisua tiedoksi ulkomaalaisille lukijoilleni, jos niitäkään sattuu olemaan, Suomen kansanperinteestä :) kuten myös harjoittelen omaa englantiani).
Lähetä kommentti